NAB는 글로벌이다. 세계 155개국 방송 콘텐츠 전문가 라스베이거스 집결(NAB is global. Broadcast content professionals from 155 countries gather in Las Vegas)

NAB, the world's largest broadcast, media and entertainment platform trade show, kicks off April 13 at the Las Vegas Convention Center (LVCC) in Las Vegas, Nevada, US.

In addition to workshops, seminars, and conferences, the show floor will be open from April 14-17 to showcase broadcast equipment companies, services, and platforms. The floor is divided into three parts: Create, Connect and Monetize. This year's main themes are AI, virtual production, and streaming (FAST), as the latest trends in the broadcast media industry are discussed.

As a global event, attendees come from all over the world to Las Vegas. According to NAB organizers, 155 countries will be represented at the NAB2024 show, including 10 national delegations from Korea, Europe, Oceania, the Middle East and more.

"The NAB Show, taking place April 13-17 at the Las Vegas Convention Center, has firmly established itself as a global destination for the broadcast, media and entertainment industries, bringing together dignitaries and delegates from six continents to discover cutting-edge technologies, forge strategic partnerships and shape the future of content creation," said NAB.

"We're thrilled to see increased participation from regions around the world and honored to have so many important international figures in attendance," said Chris Brown, NAB Senior Vice President and Director of Operations. "The NAB Show has always been a global gathering place for the media and entertainment industry, and the collaboration and knowledge sharing across all these markets is part of what makes it such a special experience."

The global broadcast market is rapidly expanding into streaming services, live events, movie stories, esports and gaming. Gaming revenues, in particular, are growing rapidly. According to PWC, the gaming market is expected to grow from $227 billion in 2023 to $312 billion in 2027. Ad revenue alone is expected to nearly double to $100 billion in 2025. (PWC). And the market for non-English-language content is huge. South Korea, Germany, and India are emerging as the new big three, with rapidly increasing investment in content for streaming services.

This year, more government officials than ever are visiting the show. This is to keep abreast of rapidly changing broadcasting trends and to understand new promotion and regulatory policies. Officials from the ministries of communications, information, culture, arts, broadcasting, and media, as well as national telecommunications and broadcasting commissions, chambers of commerce, and parliaments from South Korea, Brazil, Canada, Chile, Colombia, Croatia, Costa Rica, Indonesia, Kenya, Kuwait, Japan, Mongolia, Nepal, Nigeria, Oman, Saudi Arabia, Serbia, Sri Lanka, Trinidad and Tobago, Uganda, the United Kingdom, and the United Arab Emirates, among others, will be in Las Vegas to learn about the evolving broadcasting trends and explore promotional and regulatory policies.

ETRI Welcome to ETRI

Korea  ETRI will also showcase its core domestic technologies for next-generation broadcasting and media utilizing artificial intelligence (AI) at NAB. The technologies on display are ▲ automatic metadata generation and video search technology ▲ shot prediction and virtual shot generation technology ▲ ATSC (North America Telecommunications Standards Organization) 3.0 disaster information media service platform for the hearing and visual impaired ▲ ATSC 3.0-based tactile stereoscopic media service technology. ETRI is currently promoting international standards for the technology and securing the source technology for AI content generation.


글로벌 최대 방송, 미디어, 엔터테인먼트 플랫폼 전시회 NAB가 오는 4월 13일 미국 네바다 라스베이거스 컨벤션(LVCC)에서 개막한다. 워크숍, 각종 세미나, 컨퍼런스를 시작으로 방송 장비 기업과 서비스, 플랫폼 등이 소개되는 1층 전시회(Show floor)도 14일부터 17일까지 열린다. 플로어 전시장(Floor)은 크리에이트, 커넥트, 수익화 등 3개 파트로 나눠진다. 방송 미디어 산업 최신 트렌드가 논의되는 이 행사의 올해 메인 테마는 AI와 버추얼 프로덕션, 그리고 스트리밍(FAST)다.

글로벌 행사인 만큼 세계 각국에서 라스베이거스를 찾는다. NAB주최 측에 따르면 NAB2024 쇼에는 10개 국가 대표단(한국, 유럽, 오세아니아, 중동 등)을 포함, 155개 국에서 현장을 방문한다.  NAB는 “4월 13일부터 17일까지 라스베이거스 컨벤션 센터에서 열리는 NAB 쇼는 방송, 미디어 및 엔터테인먼트 산업의  글로벌 목적지로 확고히 자리매김했다”며 “6개 대륙의 고위 인사 및 대표단이 모여 최첨단 기술을 발견하고 전략적 파트너십을 구축하며 콘텐츠 제작의 미래를 만들어갈 것”이라고 밝혔다.

NAB 수석 부대표이자 운영 이사인 크리스 브라운(Chris Brown)은 “전 세계 여러 지역의 전시회 참여가 늘고 있어 기쁘고, 중요한 국제 인사들이 대거 참석하게 되어 영광”이라며 “NAB쇼는 항상 미디어 및 엔터테인먼트 업계의 글로벌 모임의 장이었으며, 이러한 모든 시장에서 협업하고 지식을 공유하는 것이 이 쇼를 특별한 경험으로 만드는 이유 중 하나”라고 설명했다.

글로벌 방송 시장은  스트리밍 서비스, 라이브 이벤트, 영화 스토리, e-스포츠 및 게임 분야로 빠르게 확장되고 있다. 특히, 게임 매출은 급격히 늘고 있다. PWC에 따르면 게임 시장은 2023년 2,270억 달러에서 2027년 3,120억 달러로 커질 것으로 예상된다. 광고 매출만 2025년 1,000억 달러로 두 배 가까이 증가할 것으로 전망된다. (PWC). 또 비영어권 콘텐츠 시장이 매우 커지고 있다. 한국과 독일, 인도 등의 지역에서 스트리밍 서비스 콘텐츠 투자가 급격히 늘어나 새로운 빅3로 부상하고 있다.

때문에 올해 현장에는 과거 어느때보다 각국 정부 관계자들이 많이 방문한다. 급변하는 방송 트렌드를 확인하고 새로운 진흥 및 규제 정책을 파악하기 위해서다. 한국, 브라질, 캐나다, 칠레, 콜롬비아, 크로아티아, 코스타리카, 인도네시아, 케냐, 쿠웨이트, 일본, 몽골, 네팔, 나이지리아, 오만, , 사우디아라비아, 세르비아, 스리랑카, 트리니다드토바고, 우간다, 영국, 아랍에미리트 등에서 통신, 정보, 문화예술, 방송, 미디어 부처와 국가 통신 및 방송위원회, 상공회의소, 의회  관계자들이 라스베이거스를 찾는다. 또 NAB 취재를 위해 등록한 언론사 중 40%가 미국 외 글로벌 미디어인 것으로 알려졌다.

[크리에이터 이코노미를 품은 NAB2024]

뿐만 아니라 글로벌 크리에이터들도 현장을 찾는다. 최근 유튜브, 틱톡 등 소셜 미디어 영향력이 TV를 넘어서면서 크리에이터들의 문법을 적용하는 TV가 늘고 있기 때문이다. 사실 소셜 미디어와 TV의 경계는 이제 더 이상 존재하지 않는다.  전 세계 영화, TV협회, 연합 및 길드들이 모여 테크놀로지를 연구하고 전 세계 콘텐츠 제작을 트렌드를 연구한다. 올해는 캐나다, 중국, 이집트, 인도, 인도네시아, 네팔, 한국, 영국에서 온 그룹이 글로벌 크리에이터 커뮤니티에 합류했다.

NAB는 올해 처음으로 크리에이터 관련 교육 세션을 개설했다. 4월 14일부터 17일까지 LVCC 사우스 홀 어퍼(Sunday, April 14 – Wednesday, April 17 | South Hall Upper)에서 열리는 크리에이터 랩(Creator Lab)에서는 다양한 실습 교육, 전문가 네트워킹, 워크숍이 이뤄진다. AI와 유튜브 채널 등 트렌드 교육 세션도 35개나 준비됐다.

4월 16일 오전 10시(미 현지 시간) 열리는 ‘크리에이터 이코노미의 톱 5 트렌드(The Top Five Trends In the Creator Economy)’에서는 글로벌 1위 유튜브 팔로워 보유자이자 매출 1위 크리에이터 미스터비스트(MrBeast)RK 가 운영 중인 동명 회사 CEO 마크 허스트베트(Marc Hustvedt)가 참석해 크리에이터 이코노의 최신 5개 트렌드를 공개한다.  이 세션에서는 스트리밍과 TV부터 글로벌 유통, AI, 미디어 환경의 변화, 크리에이터 브랜드, 시청자 확보 방법, 멀티 플랫폼 등 다양한 주제가 다뤄진다.

특히, 이 곳에서는 참가자들이 크리에이터 이코노미를 체험할 수 있는 인터랙티브한 전시가 이뤄진다. 크리에이터들이 쓰는 방송 장비, 콘텐츠 유통 채널, 수익화 기술 등도 소개된다. 크리에이터와 협업하거나 네트워크를 원하는 방송, 정부 관계자들이 많이 찾을 것으로 예상된다.

한편, 한국 ETRI도 인공지능(AI)을 활용한 차세대 방송・미디어 핵심 국산 기술을 NAB에서 선보인다. 전시되는 기술은 ▲메타데이터 자동 생성 및 영상 검색 기술 ▲샷 예측 및 가상 샷 생성 기술 ▲시청각장애인을 위한 ATSC(북미디지털방송표준화기구) 3.0 재난정보미디어 서비스 플랫폼 ▲ATSC 3.0 기반 촉각지원형 입체미디어 서비스 기술이다. ETRI는 현재 해당 기술의 국제표준 추진 및 AI 콘텐츠 생성 원천기술을 확보하고 있다.

‘메타데이터 자동 생성 및 영상 검색 기술’은 미디어 사업자 등이 보유하고 있는 영상을 분석해 자동으로 메타데이터를 만드는 것이 핵심이다.   또 ‘샷 예측 및 가상 샷 생성 기술’은 다중 카메라로 동시에 촬영된 영상을 분석해, 가편집본 영상을 자동으로 생성하고 새로운 구도의 가상 샷을 만드는 기술이다.

시청각장애인을 위한 ATSC 3.0 재난정보미디어 서비스 플랫폼 기술은 재난정보 접근이 제한된 사람들도 쉽게 이해할 수 있게 다양한 미디어(청각장애인용 아바타 수어 영상, 시각장애인용 해설 오디오, 외국인을 위한 맞춤형 이미지)로 제공한다. 아울러, ATSC 3.0 기반 촉각지원형 입체미디어 서비스 기술은 미디어 스트리밍 서비스 환경에서 시청자에게 입체영상 및 촉감을 전달하는 몰입형 실감콘텐츠 서비스 기술이다.

참고 관심 주제

글로벌 방송을 경험할 수 있는 ‘인터내셔널 파빌리온’

NAB 세계 각국 협회가 개최하는 세션( including)

  • 8K Association (8KA)
  • Animation VFX and Gaming Association (TVAGA)
  • Associated Broadcast Experts Society (ABEX) from the Czech Republic
  • Association of Radio Industries and Businesses Japan (ARIB)
  • Audio Engineering Society (AES)
  • Brazilian Association of Radio and Television Broadcasters (ABERT)
  • Brazilian Society of Television Engineering (SET)
  • Broadcast Engineering Society India
  • Canadian Society of Cinematographers
  • Caribbean Broadcasting Union (CBU)
  • Colorist Society International (CSI)
  • European Broadcasting Union (EBU)
  • Future of Broadcast Television Initiative (FOBTV)
  • Association International Radio – International Association of Broadcasting (AIR-IAB)
  • Indian Broadcasting & Digital Foundation (IBDF)
  • Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)
  • International Association of Broadcasting (IAB)
  • International Broadcast Equipment Exhibition (Inter BEE)
  • International Cinema Lighting Society
  • International Cinematographers Guild
  • Japan Commercial Broadcasters Association (JBA)
  • Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA)
  • Korea Association of Sound Artists (KASA)
  • Korea Broadcasting Engineers and Technicians Association (KOBETA)
  • Korea International Broadcast Audio & Lighting Equipment Show (KOBA)
  • Korea Radio Promotion Association (RAPA)
  • National Chamber of the Radio and Television Industry (CIRT) Mexico
  • North American Broadcasters Association (NABA)
  • Society of Broadcast Engineers (SBE)
  • Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE)
  • Telecommunications Standards Development Society, India (TSDSI)
  • Telugu Cinematographers Association (TCA)
  • Visual Effects Society International
  • World Broadcasting Union (WBU)


방문하는 유명 인사

Celebrities

Hollywood

  • Byron Allen, chairman, CEO and president, Allen Media Group and Entertainment Studios
  • Ira Bernstein, co-president, Lionsgate’s Debmar Mercury
  • Frances Berwick, chairman, NBCUniversal Entertainment
  • Lauren Blincoe, SVP, current programming, telepictures, Warner Bros. Television Group
  • Frank Cicha, EVP programming, Fox Television Stations
  • Melody Hildebrand, chief technology officer, FOX
  • Cynthia Littleton, co-editor-in-chief, Variety
  • Jenny McShane, producer, Only Murders in the Building, Equalizer, actress, The Watcher, Shark Attack, Nash Bridges, Wayne’s World II
  • Roberto Schaefer, ASC, AIC, cinematographer, The Kite Runner, Quantum of Solace, Finding Neverland
  • Matt Strauss, chairman, direct-to-consumer and international, NBCUniversal
  • Kevin Tent, ACE, president, American Cinema Editors
  • Joe Walker, ACE, Oscar-winning film editor of Dune
  • Justin Wilkes, president, Imagine Entertainment
  • Mari Jo Winkler-Ioffreda, executive producer, HBO’s True Detective Night Country
  • Phil Wiser, executive vice president, CTO and head of multiplatform operations, Paramount Global
  • Sam Wrench, Grammy nominated and Emmy award-winning director, live events, music, documentary and branded content including Taylor Swift - The Eras Tour

Broadcasters

Creators

Streaming/Digital Media

  • Bethany Atchinson, vice president of distribution partnerships at Vevo
  • Thijs Bijleveld, vice president of sales and general manager of EMEA and APAC, IMAX Streaming and Consumer Technology
  • Mike Chioditti, vice president of strategy and business development, Endeavor Streaming
  • Sarah Foss, chief technology officer, Audacy
  • Deron Guidrey, co-founder, PlayersTV
  • Kaylee Hartung, Sideline Reporter, TNF on Prime
  • Chris Laxamana, executive producer, The Adam Carolla Show
  • Jackie Levine, head of TV and film, Audible
  • Steve Raizes, EVP of podcasting and audio, Paramount Global
  • Adam Sachs, SVP of comedy and entertainment radio and podcasts, SiriusXM
  • Tim Stevens, global leader, strategic innovation for sports, media and entertainment, Verizon Business Group
  • Jack Wenzinger, global leader M&E film/TV and GameTech Partners, Amazon/AWS
  • BA Winston, vice president of technology, Prime Video

Sports, Entertainment & Leadership Executives

  • Aaron Amendolia, deputy CIO, National Football League
  • James Coker, Partner, Head of Engineering and Tech Management at Funicular Goats, recent project Super Bowl LVIII Halftime Show, Taylor Swift: The Eras Tour
  • Jonny Elliott, chief information officer, Toyota Racing Development
  • Scott Gutterman, senior vice president of digital operations, PGA Tour
  • Tramon Thomas, vice president, brand digital, social and creative, Phoenix Suns
  • Scott Walker, negotiation trainer, Scott Walker Coaching

Technology

  • Ameca, autonomously AI-powered humanoid robot, Futuri Media
  • Daniel Anstandig, CEO & co-founder, Futuri Media
  • Samira Panah Bakhtiar, general manager of media and entertainment, games and sports, Amazon Web Services (AWS)
  • Andy Beach, chief technology officer, media and entertainment, Microsoft
  • Brian Colbert, head of industry, cross-platform gaming sales, TikTok
  • Rick Hack, head of media and entertainment partnerships, Intel Corp
  • Paige Johnson, vice president, worldwide media industry, Microsoft
  • Richard Kerris, vice president of developer relations and head of media and entertainment, NVIDIA
  • Eric J. Krueger, head of production, Metaverse Entertainment Content, Reality Labs, Meta
  • Albert Lai, global director of media and entertainment, Google Cloud
  • Hao Li, CEO and co-founder, Pinscreen
  • Michelle Munson, CEO and co-founder, Eluvio
  • Dan C. Rodriguez, corporate vice president and general manager, network and edge solutions group, Intel Corp
  • Julie Souza, global head of sports, AWS
  • Matt Wood, vice president of artificial intelligence products, Amazon Web Services
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