무자비한 여성 복수극의 통쾌한 1위 / A Tale of Ruthless Female Revenge Brings an Electrifying #1

Source: Netflix

2023년 10월 6일 공개한 한국산 넷플릭스 오리지널 영화 ‘발레리나’가 또 한번의 글로벌 성공 신화를 쓰고 있다. 넷플릭스 공식 사이트 '넷플릭스 톱 10'에 따르면 이충현 감독이 연출한 '발레리나'는 10월 9일부터 15일, 7일 간 1,470만 시청수(view)를 기록, 비영어권 영화 부문 차트 정상에 올랐다. 시청수는 작품 시청 시간을 총 러닝타임으로 나눠서 산출한 값이다.

Source: Netflix

발레리나는 16~22일 톱10 순위에서 3위 내려왔지만 글로벌 시장에서 여전히 인기를 끌고 있다.

발레리나는 디지털 성범죄 피해를 당한 친구의 복수를 하기 위해 가해자를 추적하는 옥주(전종서 분)의 이야기를 그렸다. 화려한 액션과 뚜렷한 권선징악 스토리가 특징이다. 지난 6일 공개 후 사흘 만에 한국을 포함한 62개국에서 상위 10위권에 들며 인기를 이어가고 있다. 10월 30일 기준으로는 캐나다, 프랑스, 독일, 이탈리아, 일본 등 89개국에서 '톱 10'을 기록 중이다.

[여성의 시선으로 본 무자비한 복수극]

발레리나의 글로벌 인기의 시작은 ‘스토리’다. 여성의 시각으로 세상을 바라본 이 영화는 ‘아름답지만 무자비한 복수극’이다. 발레는 아름답지만, 이런 이미지를 유지하기 위해 겪어야 할 훈련과 고통은 크다. 이충현 감독은 최근 버라이어티와 인터뷰에서 ‘발레리나’를 통해 선이 악을 이기는 ‘카타르시스’를 전달하도록 노력했으며 수많은 복수 소재 한국 영화들 사이에서 돋보이는 작품이라고 강조하기도했다. 이런 복수라는 영화의 주제는 현실과 다르지 않다. 영화의 음악 또한 작품의 매력도를 더하고 있다. 힙합 비트와 클래식 발레를 섞인 OST는 우아하고 무자비한 주제에 흥미로운 긴장감을 더했다. 음악 작업은 한국 유명 래퍼이자 음악 프로듀서인 그레이가 맡았다.

아울러 ‘발레리나’의 화면 연출 역시 눈에 띈다. 롱테이크는 이충현 감독의 큰 특징이자 장기다. 이전 작품 ‘몸값’은 한 번의 컷도 없는 원테이크 영화로 주목을 받았고, 발레리나에서는 롱테이크를 활용해 인상적인 액션신을 연출했다.

[발레리나의 성공은 K스토리의 강점 입증]

발레리나의 성공은 작품의 흥행을 넘어서 한국 영화 콘텐츠의 글로벌 매력도 증가했다. 영화 등 K콘텐츠는 다양한 스토리로 글로벌 오디언스의 시선을 사로 잡고 있다. 발레리나를 제작한 클라이맥스 스튜디오 변승민 대표는 2022년 스크린데일리와 인터뷰에서 “한국은 다양한 스토리를 가진 굉장히 흥미로운 나라”라며 한국의 크리에이티브 이코노미의 장점을 강조했다.

또 발레리나의 경우 극장에서는 글로벌 흥행이 쉽지 않은 독립 영화다. 하지만 넷플릭스라는 글로벌 스트리밍 플랫폼과 만나면서 전세계 흥행 신드롬을 만들었다. 넷플릭스와 디즈니+ 등이 한국 영화에 대한 투자를 계속하고 있어 앞으로도 제 2, 제 3의 발레리나가 등장할 수도 있다.

한편, 영화 소비 트렌드가 스트리밍으로 옮겨가면서 한국 영화들은 또 다른 어려움에 직면해 있다. 극장에 개봉되는 헐리우드 영화 만큼의 흥행 수익을 올리지 못하고 있는 것이다. 웬만한 흥행 작품들이 극장보다 스트리밍으로 직행하고 있기 때문이다. 한국 박스오피스는 팬데믹 이전 수준의 70%를 회복했지만, 대부분 흥행 상위 리스트는 외국 영화가 차지하고 있다. 영화진흥위원회가 발표한 ‘2023년 상반기 한국 영화산업 결산’에 따르면 올해 상반기 전체 매출액은 6,078억 원으로 코로나19 팬데믹 이전인 2017~2019년 같은 기간 평균(8390억 원)의 72.5% 수준을 기록했다. 지난해 같은 기간과 비교해도 34.2%(1549억 원) 증가한 수치다.

A Tale of Ruthless Female Revenge Brings an Electrifying #1

The Korean Netflix original film "Ballerina," which was released on Oct. 6, 2023, is writing yet another global success story.  According to Netflix's official site, Netflix Top 10, "Ballerina," directed by Lee Chung-hyun, garnered 14.7 million views over the seven-day period of October 9-15, topping the chart for non-English language films. The number of “views” is calculated by dividing the number of hours a movie is watched by its total running time.

Ballerina dropped from the top 10 to third place on the 16th-22nd, but remains popular in the global market.

Ballerina tells the story of Ok-ju (Jeon Jong-seo), a former bodyguard seeking to avenge her friend, a victim of a digital sex crime. This action thriller follows Ok-ju as she hunts down antagonist Choi Pro (Kim Ji-hoon), who drugged her best friend Min-hee (Park Yoo-rim) to shoot illegal videos, ultimately leading to her friend’s death.  It is characterized by spectacular action-filled scenes and a distinct "good triumphing over evil" storyline.  Within three days of its release on October 6, the movie was ranked in the top 10 in 62 countries, including Korea. As of October 30, it was in the "Top 10" in 89 countries, including Canada, France, Germany, Italy, and Japan.

[A tale of ruthless revenge from a woman's perspective]


Ballerina's global popularity begins with a story. It's a beautiful but ruthless tale of revenge told from a woman's perspective. On the outside, ballet is known for its beauty, but the training and pain it takes to maintain this image is great. In a recent interview with Variety, director Lee Chung-hyun emphasized that he tried to deliver a "catharsis" of good triumphing over evil through "Ballerina" and that it stands out among the many revenge-themed Korean films.

The movie's theme of revenge is not far from reality. The film's music also adds to its appeal.  The soundtrack mixes hip-hop beats with classical ballet, adding tension to the elegant yet ruthless scenes. The music was composed by Gray, a famous Korean rapper and music producer.

The cinematography in "Ballerina" also stands out. Long takes are a big feature of Lee Chung-hyun's work. His short film “Ransom” drew attention for being a one-take movie without a single cut. Likewise, Ballerina utilizes long takes to create impressive action scenes.

[Ballerina's success proves the strength of “K-Stories”]

Ballerina's success goes beyond a single movie, and reflects the growing global appeal of Korean movie content. K-content, including movies, is capturing the attention of global audiences with its diverse stories. In an interview with Screen Daily in 2022, Byun Seung-min, CEO of Climax Studio, which produced Ballerina, emphasized the strength of Korea's creative economy, saying that Korea is "a tremendously exciting country that has a great amount of stories."  

In the case of Ballerina, it's an independent movie that doesn't have a global box office in theaters. The global streaming platform Netflix has created a global box office phenomenon. As Netflix and Disney+ continue to invest in Korean films, there may be a second or third ballerina in the future.

Meanwhile, as movie consumption trends shift to streaming, Korean films face another challenge. They are not making as much money at the box office as their foreign counterparts. This is due to the fact that many of the biggest hits are skipping theaters and going straight to streaming. While the South Korean box office has recovered 70% of its pre-pandemic levels, foreign films dominate most of the top lists.

According to the "Korean Film Industry Settlement for the First Half of 2023," released by the Korean Film Council, the total revenue for the first half of this year was KRW 607.8 billion, or 72.5% of the average for the same period from 2017 to 2019 (KRW 839 billion) before the COVID-19 pandemic. Compared to the same period last year, the figure increased by 34.2% (KRW154.9 billion).